Friday, May 9, 2014

~Miri - Brunei Part 1: Alkisah di Miri..

Salam..apa khabar semua? Dah lama EA nk share tentang trip ke Miri - Brunei dan Alhamdulillah, hari ni siap jugak akhirnya..dah 2 bulan kott pending..O_0

Jeng..jeng..jeng..

Miri Brunei Part 1:

Mac lepas, sempat jugak EA bercuti seminggu, family trip ke Miri, Sarawak dan seterusnya 1 day trip ke Brunei..Actually ni 2nd time ke Miri, yang bezanya kali ini 'teman'kan parents & anak buah pulak..temanlah sangat ye..:) Lagipun umi ayah teringin sangat nak ke Brunei, nak kenal tempat orang katanya..sementara kakak & abang masih lagi bekerja di sana, so amik peluang cepat2..karang kalau dah pindah Semenanjung, kebarangkalian tu agak tipis..hehe..
 
Perjalanan dari tempat kerja di Dungun,Terengganu ke Kota Bharu dan keesokannya drive pula ke Kuala Terengganu(KT) agak memenatkan tapi its ok..family is priority kan..Lagipun dah telan Vitalea siap2..dah minum ESP siap2..:) Kami fly dari KT Airport memandangkan di KB, tiada flight direct ke Miri. Jadi boleh save cost,save time & save energy jugak terutamanya untuk warga emas..tak perlu jalan kaki jauh-jauh dan masa menunggu juga dapat dikurangkan..Untuk makluman,penerbangan dari KT direct ke Miri bukannya available setiap hari ye..tiketnya selang2.. opps, ini Air Asia punya..so sesape nak direct ke Miri, jengukla2 date ye..:)
 
 
Oh ya, sebagai persediaan, EA telah sediakan Omega Guard dan Advanced Joint Health Tablet (AJHT) dari Shaklee untuk umi ayah..maklum lah, pasti nanti banyak berjalan kaki ke sana sini dan takut sakit lutut menjengah..bila usia meningkat, perkara sebegini memang sukar nak dielakkan..So kita yang masih muda ni jaga kesihatan dari sekarang ye..mudala sangat EA ^^....Alhamdulillah diorang takde mengadu sakit lutut sepanjang berada di sana..:) Kalau kawan2 nak hadiahkan untuk mak ayah pun boleh..selain dari Omega dan AJHT, anda juga boleh tambah Ostematrix (kalsium) untuk kesihatan tulang mereka..^^
 
Untuk EA dan adik2 pulak, semestinya multivitamin Vitalea dan juga ESP..letak dalam pill box..letak dalam Tupperware kecik..tadaa...senang!!..nak berholiday ni takmau lesu2 ye..be energetic!!

 
Omega Guard & AJHT untuk kesihatan sendi dan lutut my parents
 
Alkisahnya di Miri..EA berkesempatan melawat Muzium Petroleum Miri. Kat sini terdapat banyak ilmu, gambar dan pelbagai maklumat tentang petroleum..malah ia juga sesuai untuk dikunjungi oleh anak-anak kecil, siap ada tempat untuk diorang main-main lagi ok..:) Then, kami juga berpeluang menikmati Mee Kolok, Mee Jawa dan makanan sampingan lain..singgah di Miri Handicraft Centre untuk souvenir..dibawa melihat sekitar bandar Miri dan kampung2 disana.. macam YB pulak..hoho..melihat pertandingan wau dan menikmati pemandangan matahari terbenam di Pantai Lutong..cantikk!! Tak lupa juga menyeberangi Jambatan Gantung dan menikmati pemandangan yang cantik kat situ!! Aihh banyak lagi, tapi biarkan saja gambar berbicara..:)

Jom scroll down..


 
 
 
 Ni pemandangan dalam Muzium Petroleum Miri keh..gambar ke2 dan ke3 dari En Google..:) Gambar Kelisa atas sekali tu, untuk mainan anak-anak..hehe..

Haa..tau tak..kat sini, mereka yang bekerja kat Offshore boleh balik hari yang sama tau..berbeza dengan di tempat EA yang stay beberapa hari atau berminggu di platform..
 
 Ramai jugak yang datang tapi my focus adalah matahari terbenam di Pantai Lutong..wau2 itu kurang minat..hehe..cantikkan? Tapi lupa pulak bawak kamera..


Mee Jawa dan Mee Kolok..EA lebih suka Mee Kolok, Mee Jawa anak sedara tolong habiskan :)

Jadi YB sat, jom ronda2..hehe..
 

 
Jambatan Gantung ni agak panjang perjalanannya dan cantik pemandangannya..Alhamdulillah, my parents masih mampu untuk teruskan sampai ke hujung..:) Jauhh & tinggi kott..
 
 
Anda boleh dapatkan pelbagai cenderamata kat sini..tapi survey harga dulu sebelum beli..harga mungkin berbeza mengikut penjual ye. Nak balik Semenanjung baru ada feel nak singgah..hehe.. Tenkiu En Google :) 
 
 Udang Baring atau Dried Shrimp banyak dijual kat sana..boleh dimasukkan dalam Nasi Goreng  dan boleh juga dibuat Cekodok..

Dan Kek Lapis Sarawak!! Teringat pulak masa ke Dayang Salhah di Kuching dulu..pening den nak pilih..pelbagai pilihan dan rasa,siap ada tester bagai..Harga?? Of course le berbeza..yg pasti Kek Lapis Coklat Cheese torbaikk..Kalau di Miri, kami beli di Ir One. Tq En Google & owner :)
 
Bila letak gambar kek ni,teringin pulak nak makan..hehe..nantila, intai-intai resipi kot senang nak dibuat..berlapis2 ingat senang ke EA.. Selain tu ada juga ke pasar Tamu Kedayan tapi EA tak turun pun..just tunggu dalam kereta..Rugi pulakkan..kalau tak, boleh tengok pelbagai makanan Sarawak dijual kat sana..
 
Ini kisah sekitar di Miri,Sarawak..Kisah di Brunei yg sedih tu?? Will be continue...:)
 
Erm, sebenarnya bukan tentang trip semata-mata yang EA nak share tapi ada yg lebih penting..ni just intro..panjang punya intro..experience kat Brunei ni sedikit terkesan di hati yang mungkin bagi anda satu perkara biasa tetapi tidak bagi EA..ada pengajaran di situ.. T_T..Ikuti sambungannya di Miri - Brunei Part 2: Tawakkal..Pasti..Pasti Ada Jalannya.. *kini masih dalam penulisan..*
 
Terima kasih kerana sudi singgah ke blog ni..really appreciate!!
 
p/s: Ingin cuba supplement Shaklee??
Boleh hubungi EA seperti details di bawah..:)
 
SID: Eila (ID:918555)
SMS / WhatsApp / WeChat: 014-815 7713/ 011-2697 2217
Page: Stayhealthy
FB: Ila Zain
 
 

No comments:

Post a Comment