Sunday, December 29, 2013

~Panduan Kuruskan Badan

Assalamualaikum..:)
Ok, entry kali ni nak share sedikit panduan untuk menguruskan badan bg mereka yg mengalami obesiti.. perkongsian asal adalah dari Dr Hamid Arshat dengan sedikit pengubahsuaian..hehe..
 
Bagi mereka yang sedang berusaha mengurangkan berat badan, apakata anda cuba amalkan panduan-panduan yang diberikan oleh Doktor:

1. Habiskan makan selama 20 minit. Kunyah perlahan2 sampai makanan jadi lumat sebelum ia ditelan. Tempoh 20 minit untuk otak mendapat signal bahawa perut sudah kenyang.

2. Lebihkan tidur 1 jam dari biasa. Kurang tidur boleh menyebabkan rasa lapar dan selera makan meningkat. Makanan-makanan sampingan akan menyumbang kepada kenaikan berat badan.

3. Cuba hidangkan 3 jenis sayuran untuk makan malam, hidangkan juga buah-buahan. Masak sayur dalam tempoh sekejap dengan suhu yang rendah dan kurangkan penggunaan minyak. Sayur-sayuran dan buah-buahan mengandungi banyak fiber , vitamin dan antioksiden serta kurang kalori yang menggemukkan .

4. Mulakan makan dengan buah-buahan diikuti sup sayur dan mushroom. Ia boleh mengenyangkan tanpa mengemukkan. Buat sendiri air stok ayam, daging atau ikan bilis untuk sup.

5. Jauhkan makanan bergula dan yang diperbuat daripada tepung gandum. Makan 'whole grain' wheat, oat, barley dan brown rice.

6. Jauhkan fast foods, kentang goreng, deep fried chicken, burger, hot dog, nuggets,etc.

7. Jauhkan semua jenis minuman soda, fizzy drink, soft drink dan juice dalam botol atau dalam kotak kerana terlalu banyak mengandungi  gula dan manisan.

8. Minum teh hijau, ia mempunyai banyak khasiat kerana kandungan catechins di dalam teh.

9. Makan dirumah dengan memasak sendiri sekurang-kurangnya 5 kali dalam seminggu. Banyak faedah dengan memasak sendiri, boleh mengawal kualiti dengan memilih makanan berzat dan berkhasiat sekaligus mengurangkan perbelanjaan.

10. Amalkan 'berhenti rehat seketika waktu tengah makan' . Masa itu ia akan berasa kenyang.

11.  Amalkan mengunyah 'chewing gum' ketika menonton TV atau  ketika melayari internet. Ia bertujuan untuk mencegah daripada pengambilan junk foods. Mereka yang obes kadangkala makan sedikit dihadapan orang lain tetapi dibelakang, atau senyap-senyap ia ulang makan.

12. Gunakan pinggan kecil (10') menggantikan pinggan besar (12') untuk mengurangkan muatan makanan yang diambil.

13. Bila makan direstoran, kongsi hidangan, order saiz makanan untuk kanak2, bungkus atau tapau separuh hidangan sebelum mula makan.

14. Bila rasa lapar, menggeletar atau 'craving', makan segenggam campuran kacang almond, gajus dan peanuts dan minum air mineral. Mereka yang obes sering ketagih atau 'craving' makanan yang manis. Makan buah-buahan atau kacang pada waktu ini dapat mengelakkan pengambilan makanan manis dan karbohidrat.

15. Berjalan 30 minit sejauh 2-3 km, atau cabut rumput dihalaman rumah, bersihkan kereta atau mengemas rumah.
 
Tak susahkan?
Di samping panduan tersebut, anda juga boleh mengamalkan pengambilan supplement Set Kurus dari Shaklee..nama je untuk kurus tapi tidak spesifik pada kurus semata ye..Ia juga baik untuk kesihatan secara keseluruhan..
 
 
Lecithin
-memecahkan/membakar lemak dan kolestrol dalam badan
-menghalang lemak baru dari melekat semula dalam badan
-lecithin diperlukan oleh badan tetapi tidak boleh dihasilkan sendiri oleh badan
 
Omega Guard
-juga bertindak membakar lemak tetapi lagi express dari Lecithin
-meningkatkan metabolisme badan
-mengawal selera makan
 
Alfalfa/Herblax
-bertindak sebagai detox
-pembantu kepada Lecithin dan Omega
-mengangkut lemak dan kolestrol yang dipecahkan tadi ke sistem penghadaman untuk dibuang
-Herblax untuk mereka yang sembelit dan Alfalfa untuk yg sebaliknya
 
Cinch Shake/ESP
-mengelakkan kulit dari menggelebeh selepas berat badan turun
-protein dapat mengelakkan kenaikan berat badan dgn mudah
-membantu 'shapekan' balik badan anda
-beri rasa kenyang
-Cinch mengandungi Leucine yg akan mengekalkan otot semasa proses penurunan berat badan
 
Ohh..dengan PROMO Omega Guard sempena Dec ini, harga Set Kurus lebih murah daripada harga biasa. Hanya 3 hari saje lagi sebelum Dec berakhir..
Cepat bertindak sebelum terlambat..:)
 
SID: Eila (ID:918555)
SMS / WhatsApp / WeChat: 014-815 7713/ 011-2697 2217
Page: Stayhealthy
FB: Ila Zain
 
* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.
 

No comments:

Post a Comment