Thursday, November 6, 2014

~Perlu ke cium pipi ayah atau ibu?

Salam readers sekalian,
 
Apa khabar semua? Harapnya semua sihat walafiat disamping yang tersayang.. :)
Hurm..Agak terlewat update blog hari ini..hehe..
Tapi takpe, kali ni just entri pendek je..tentang perlu ke kita cium pipi ayah atau ibu ?
Perkara simple je tapi mungkin juga ramai terlepas pandang..
 
Bila nak ke mana-mana terutamanya ke tempat yang jauh, adakah anda cium pipi ayah ibu dulu sebelum bertolak?
Atau hanya bersalam, peluk cium dipraktikkan hanya di Hari Raya?~ Ngee..tu adalah saya..~
Bagi anak perempuan macam saya, mencium pipi ibu adalah bukan satu masalah..tapi bagaimana jika ayah?
Nak cium pipi ayah kiri  dan kanan?
Alaaa..segann la..cukupla sekadar bersalam dan cium tangan..huk3..
 
Erk..
 
Saya perempuan..
Saya dah besar..
Saya segan..
 
Hehe..ye..tu jawapan saya dulu..
 
Sehinggalah beberapa tahun lepas, ada seseorang menyedarkan saya tentang hal ini..agak terlewatkan? Hehe..
 
Tapi..
 
BETTER LATE THAN NEVER.:)
 
***********************************************************************************************************
 
[Cium pipi ayah]
 
Dulu, sy pernah ditanya oleh seorang hamba Allah..
Jika sy balik kampung & mahu berangkat pulang ke Terengganu, adakah sy mencium pipi ayah ?
 
Saya terdiam jap,kelu..soalan apakah ini?

..................................

Dengan teragak-agak saya menjawap 'TIDAK' dan saya ceritakan sebabnya..~jawapan yang tak sepenuhnya jujur :)~


Dia tersenyum seolah-olah dapat mengagak jawapan saya..

Tapi itu dulu..sy BERUBAH sebab terkesan dgn nasihat dan tegurannya..

Ramai yg mencium pipi ayah mereka ketika dia sudah tidak lagi bernyawa..
Ketika dia tidak lagi mampu melihat anaknya..
ketika dia tidak lagi mampu merasai kasih sayang..

Dan ketika itu, sudah tiada gunanya kerana dia sudah terbaring kaku..
Hanya jasad di depan mata..tanpa perasaan..

Satu kerugian yg amat-amat besar sebenarnya..

Saya terdiam lagi..huhu..menahan rasa dalam hati..T_T..
Saya tak mau perkara tu terjadi pada saya.
Saya tak mahu ciuman di pipinya hanya selepas kematiannya..

Maka saya perlu berubah..

Dan akhirnya, tanpa pengetahuan hamba Allah tersebut..kepulangan saya ke kampung selepas itu mula dipraktikkan dengan peluk cium. Pelik pulak ayah bila dia pun kena ciuman di pipi seperti isterinya..huhu..

Dan saya akan kekalkan sehingga akhirnya..dan saya juga mahu orang tersayang di sekeliling saya melakukan perkara yang sama..

:)

**********************************************************************************************************************

Untuk anda yang macam saya yang 'dulu'..usah malu usah segan..dia adalah ibubapa kita dan bermulalah dari sekarang. Tunjukkanlah kasih syg anda kepada ibubapa sementara mereka masih ada..Pamerkanlah sebelum anda menyesal di kemudian hari..

LOVE IBU AYAH..

Eila Aleela
4.49pm
http://aleelazain.blogspot.com

 

No comments:

Post a Comment