Monday, November 11, 2013

~Kenali ESP..

Ok, entry kali ni nak bercriter tentang Energy Soy Protein (ESP)..bila duk sebut ESP ESP..org duk tanya apa itu ESP dan elok sangat ke ESP ni..hehe..
 
Meh nak introduce dulu..:)
 
Actually, ESP ini adalah serbuk protein yang berkualiti tinggi yang telah melalui ujian klinikal yang banyak.Ia mengandungi kacang soya non -GMO di mana kacang soya ini telah diproses dibawah suhu yang rendah. Yang menariknya, setiap 1 kg ESP adalah dari 30 kg kacang soya tau. Waa..Tak ke banyak tu...ESP juga mengandungi 22 jenis asid amino yang rendah lemak dan rendah kolestrol dan 9 asid amino yang tak boleh dihasilkan sendiri oleh badan dan sukar diperolehi oleh diet harian.
 
Info menarik tentang ESP:
**Kandungan lemak dalam ESP sgt rendah iaitu 1gm
**Tiada pewarna,pemanis,pengawet dan perasa tiruan
**Non-GMO,berasaskan tumbuhan semulajadi
**Rendah lemak dan rendah kolestrol
**Tanpa laktosa,oleh itu kadar penghadaman yang tinggi dan diserap terus ke dalam darah
 
Protein ini 'makanan' terpenting untuk badan. Badan kita terdiri daripada sel-sel yang bergantung kepada protein untuk membina sel-sel baru, menggantikan sel-sel lama yang sudah 'tua' atau rosak dengan tisu yang baru. Otot2, organ, kulit, kuku dan sebagainya terdiri daripada protein.Ok la..cuba tengok kat bawah ni..daripada sel seterusnya membentuk badan anda.
 
SEL > TISU > ORGAN > SISTEM > BADAN ANDA

Peranan Protein:
  • Menggantikan sel-sel dan tisu yang mati atau rosak.
  • Mengawal proses badan (sesetengah hormon tetapi bukan semuanya adalah protein).
  • Mengekalkan jumlah dan komposisi cecair badan.
  • Mengangkut bahan-bahan seperti lipid, vitamin, mineral dan oksigen ke seluruh badan.
  • Melindungi badan terhadap penyakit melalui antibodi dan menguatkan sistem imun badan.
 

Jadi, dapat lihatkan bagaimana pentingnya protein ini kepada sel dalam pembentukan sistem tubuh badan kita. Semestinya sel yang sihat dan cukup protein dapat menghasilkan tisu yang sihat dan seterusnya dapat membentuk organ dan sistem yang sihat juga. Pendek kata, sel yang sihat menghasilkan tubuh badan yg sihat..Cuba bayangkan kalau sel kita rosak dari awal lagi..macam mana pulak dengan tisu dan organ2 kita?hehe..tentula badan kita akan ada masalah kan?


Ok,next entry nanti kita bercerita pulak tentang faedah dan apa yang menariknya tentang ESP ni eh..xsempat nk tulis panjang2..:p nak bersiap p kje plk..ok,stop dulu..daaa..
SID: Eila (ID:918555)
SMS / WhatsApp / WeChat: 014-815 7713/ 011-2697 2217
Page: Stayhealthy
FB: Ila Zain
* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

 
 

No comments:

Post a Comment